Bescherming kunstwerken

Bescherming kunstwerken
Met membranen en drainflexgoten beschermen we bruggen, viaducten en tunnels tegen schade. Bijvoorbeeld door water en strooizout. Zo blijven deze kunstwerken langer in goede staat.
Drainflex
Een drainflexgoot is een waterdichte rand die we aanbrengen tussen het asfalt en de zijkant van een kunstwerk. Eerst zagen we een goot in het asfalt en halen we het oude materiaal weg. Daarna reinigen we de goot en vullen deze met een speciaal mengsel van steenslag en rubberbitumen. We dekken de goot af met leislag. Dit zorgt voor een duurzame, waterdichte aansluiting. Ook beschermen we het bitumen hiermee tegen uv-straling. Samen zorgen deze maatregelen voor een duurzame en waterdichte afsluiting.
Membraan Nova B
Nova B is een beschermlaag dat we aanbrengen op beton, asfalt en hout. Het bestaat uit twee lagen gemodificeerde bitumenemulsie in combinatie met steenslag. De lagen zijn warmte- en vorstbestendig. Daarnaast zijn ze vormvast, elastisch en bestand tegen uv-straling. Zo beschermen we kunstwerken. Ook gebruiken we Nova B als waterafdichting onder asfalt en als antisliplaag op hellingbanen, laadkuilen, aanlegsteigers en bruggen.
Membraan SAMI
Om asfalt vloeistofdicht te maken, brengen we een SAMI-constructie aan. Bijvoorbeeld op wasplaatsen of opslagterreinen voor zout, compost of rioolslib. SAMI staat voor Stress Absorbing Membrane Interlayer en beschermt de bodem en het grondwater tegen verontreiniging. Ook voorkomt de constructie dat scheuren van de ondergrond in het asfalt doordingen. Met een SAMI-constructie zorgen we voor een waterdichte en scheurremmende laag tussen twee asfaltlagen. Of tussen een laag asfalt en beton. De constructie neemt horizontale en verticale spanningen op die vanuit de onderlaag kunnen ontstaan.