Terug

Een veilige én natuurvriendelijke weg: de N374

Klant
Provincie Drenthe
Periode
september 2025 - oktober 2025Opgeleverd
Locatie
Drenthe
Diensten/Expertises
Asfalttoepassingen

Groot onderhoud en aandacht voor natuur

In september en oktober hebben we in opdracht van de Provincie Drenthe gewerkt aan groot onderhoud van de N374, de weg tussen Bruntinge en Hoogeveen.

Een project waarmee we de weg veiliger hebben gemaakt én de natuur in het Mantingerveld hebben versterkt. Met de aanleg van nieuw asfalt en faunatunnels zorgen we voor minder dierlijke verkeersslachtoffers en een veilige weg voor iedereen.

Wat hebben we gedaan

De N374 is een belangrijke weg in Drenthe. Elke dag maken veel automobilisten en fietsers er gebruik van. Maar de weg was toe aan vernieuwing.

Daarom hebben we:

  • Het asfalt vernieuwd, zodat de weg weer veilig en comfortabel is.
  • Nieuwe bermverharding met grasbetontegels aangelegd, dit verstevigt de berm en maakt de weg veiliger.
  • Acht faunatunnels en één waterduiker aangelegd, zodat dieren veilig kunnen oversteken en water beter wordt afgevoerd uit het achterliggende gebied.

Midden in het Mantingerveld

De werkzaamheden vonden plaats in het Mantingerzand, onderdeel van het Natura 2000-gebied Mantingerveld. Een bijzonder heidegebied met zandverstuivingen, vennen en jeneverbesstruwelen.

In dit gebied leven dassen, reeën, amfibieën en reptielen zoals kikkers en slangen. De N374 vormde daar een barrière. Dieren die naar de andere kant wilden, moesten de weg oversteken.

Met de aanleg van de faunatunnels hebben we dat probleem opgelost. Dieren kunnen nu veilig onder de N374 door, dit is ook beter voor de verkeersveiligheid.

Grote en kleine tunnels van geopolymeer

In totaal hebben we negen doorgangen gebouwd:

  • Vier grote tunnels voor dassen en reeën.
  • Vier kleinere tunnels voor reptielen, amfibieën en andere kleine dieren.
  • Eén waterduiker voor een betere doorstroming van water.

De tunnels zijn extra bijzonder, omdat ze gemaakt zijn van geopolymeer. Dit materiaal lijkt op beton, maar is veel duurzamer. Het bestaat uit mineralen en reststoffen, zoals vliegas. Er is daarnaast veel minder cement nodig, waardoor de CO₂-uitstoot lager is.

Toch is het materiaal net zo sterk en betrouwbaar als gewoon beton. Een milieuvriendelijke oplossing, passend bij dit kwetsbare natuurgebied.

Duurzaam werken

We hebben de impact op het milieu zoveel mogelijk beperkt:

  • Onze machines draaien op HVO100, een duurzame brandstof.
  • De aanbesteding is mede gewonnen op basis van de laagste MKI-waarde (Milieu Kosten Indicator).

Dat betekent: zo min mogelijk milieubelasting, van materialen tot uitvoering.

Samen maken we morgen

Met dit project hebben we de N374 veiliger gemaakt voor weggebruikers én de natuur in het Mantingerveld meer ruimte gegeven.

Zo zorgen we samen voor een weg die klaar is voor de toekomst.

Project in cijfers
Gefreesd asfalt4.000 ton
Vervangen graskeien11 km
Verwerkt asfalt7.000 ton
Totaal aangebrachte belijning22 km
Geplaatste wildrasters en schermen13,25 km
Samen maken we morgen.